Το προφίλ του σύγχρονου πελάτη και οι τάσεις στην εστίαση – Part1

Το προφίλ του σύγχρονου πελάτη και οι τάσεις στην εστίαση

Το προφίλ του σύγχρονου πελάτη μιας επιχείρησης εστίασης φαίνεται συχνά γεμάτο αντιφάσεις. Και το καταλαβαίνεις αν εξετάσεις ποια είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά του. Γι’ αυτό, άλλωστε, καταλήγουμε να κατακερματίζουμε σε επιμέρους προφίλ τους σύγχρονους πελάτες. Αυτούς που είναι, για παράδειγμα, φανατικοί της υγιεινής και προσεγμένης διατροφής, αυτούς που αποφεύγουν το αλκοόλ ή που αποφεύγουν τα επεξεργασμένα τρόφιμα. Τους πελάτες που αναζητούν πρώτα την ποιότητα και εκείνους που δίνουν προτεραιότητα στην ευκολία του γρήγορου φαγητού και του γρήγορου καφέ στο χέρι.

Οι ανάγκες όλων των παραπάνω τύπων πελατών είναι διαρκώς μεταβαλλόμενες και ως επιχειρηματίες στην εστίαση οφείλετε να είστε σε εγρήγορση. Τόσο για να τις εντοπίζεται νωρίς όσο και για να τις ικανοποιείτε με τις υπηρεσίες και τα προϊόντα σας.

Πώς επηρέασε η πανδημία την εστίαση

Η περίοδος της πανδημίας που περάσαμε διαμόρφωσε μια νέα κατάσταση και έφερε νέες συνήθειες. Μια από αυτές είναι ότι οι πελάτες θεωρούν σχεδόν δεδομένο πως μια επιχείρηση εστίασης θα τους εξυπηρετήσει μέσω delivery και take away. Αυτό ισχύει ακόμα και αν το είδος της επιχείρησης, παραδοσιακά, δεν προσέφερε ανάλογες υπηρεσίες στο παρελθόν, όπως για παράδειγμα οι ταβέρνες – εστιατόρια.
Ένα ακόμα επακόλουθο της αυξημένης ζήτησης, των ιδιαίτερων συνθηκών και των εναλλακτικών λύσεων που έπρεπε να αναζητηθούν, είναι πως καφέ στο χέρι προσφέρει πλήθος επιχειρήσεων που δεν είναι cafe. Και αυτό ο σύγχρονος πελάτης το έχει συνηθίσει και το αντιλαμβάνεται ως κανονικότητα. Ειδικά, από τη στιγμή που μένει ικανοποιημένος, από την τιμή, το επίπεδο της εξυπηρέτησης και την ποιότητα, δεν νοιάζεται από το είδους μαγαζιού θα πάρει τον καφέ του. Μπορεί τον καθημερινό καφέ του να τον προμηθεύεται από έναν φούρνο που φτιάχνει και καφέ και να είναι πιστός πελάτης.

Ποια στοιχεία κάνουν την εμπειρία του πελάτη ξεχωριστή

Συχνά, όμως, το προφίλ ενός πιο «ψαγμένου» και ενημερωμένου πελάτη, αναζητά να καλύψει πολύ πιο ειδικές ανάγκες. Και εκεί «παίζεται» το παιχνίδι από την πλευρά των επιχειρήσεων για το πώς θα το κάνουν. Αυτές σχετίζονται, για παράδειγμα, με το brand του καφέ, με το χαρμάνι, με τη μηχανή, τη θερμοκρασία και πώς είναι ρυθμισμένη. Όπως και με την εξειδίκευση του ανθρώπου που φτιάχνει τον καφέ, με τις πρώτες ύλες, το γάλα, τον τρόπο παρασκευής.

Νέες συνήθειες για το προφίλ «πελάτης – εργαζόμενος»

Μια ακόμα μεγάλη αλλαγή που επηρέασε σημαντικά τις συνήθειες των εργαζόμενων είναι πως πολύ περισσότεροι εργάζονται πλέον remotely. Αυτή η νέα πραγματικότητα έχει ως αποτέλεσμα να διαμορφώνονται νέες τάσεις στην αγορά του καφέ. Οι άνθρωποι που εργάζονται απομακρυσμένα και ειδικά όσοι εργάζονται στο σπίτι έχουν ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη για διάλλειμα. Για αλλαγή παραστάσεων. Όπως και για κοινωνικοποίηση μέσα στη μέρα. Έτσι, και παραγγέλνουν συχνά καφέ, σνακ ή και φαγητό απ’ έξω, αλλά και στο πλαίσιο ενός διαλείμματος πηγαίνουν οι ίδιοι να πάρουν τον καφέ τους από το cafe της γειτονιάς τους.

Αυτό έχει τονώσει αρκετά την κίνηση στα συνοικιακά καφέ και τους δίνει την ευκαιρία να εδραιωθούν, να αυξήσουν τους πιστούς πελάτες, να γίνουν αγαπημένο στέκι για όλο και περισσότερους.

Παράλληλα, έχει τονώσει και τις καφετέριες που προσφέρουν ένα ήσυχο περιβάλλον, φιλικό και φιλόξενο για τον εργαζόμενο που επιλέγει να τις δει ως ένα εναλλακτικό γραφείο. Ο πελάτης μπορεί να δουλεύει στο laptop του και ταυτόχρονα να δέχεται τη φροντίδα και εξυπηρέτηση των ανθρώπων του καταστήματος. Μπορεί, ακόμα, να κάνει μια συνάντηση με συνεργάτες ή με άτομα με τα οποία εργάζεται ομαδικά για να συζητήσουν το project που δουλεύουν από κοινού.

Επομένως, οι επιχειρήσεις εστίασης έχουν ένα ακόμα προφίλ πελάτη που πρέπει να λάβουν υπόψη και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για να τον προσελκύσουν και να τον κερδίσουν.

Ο σύγχρονος πελάτης αναζητά περισσότερο από ποτέ την εμπειρία, παράλληλα με το καλό προϊόν.

Δεν του αρκεί μόνο η εμπειρία με ένα ρηχό αποτέλεσμα στον καφέ, ούτε και ο τέλειος καφές χωρίς την ικανοποίηση μιας ολοκληρωμένης εμπειρίας. Η κατανάλωση καφέ δεν έχει να κάνει μόνο με την ευχαρίστηση που αντλούμε από την καφεΐνη και την ενέργεια. Οι άνθρωποι πηγαίνουν σε καφετέριες για να περάσουν χρόνο με φίλους, να απολαύσουν την ηρεμία σε έναν καλαίσθητο χώρο ή απλώς να κάνουν ένα διάλειμμα στο απαιτητικό πρόγραμμα της ημέρας. Οι επιχειρήσεις εστίασης, λοιπόν, θα πρέπει να θυμούνται ότι δεν έχουν περιθώριο να εφησυχάσουν, καθώς οι προσδοκίες των πελατών αλλάζουν και αυξάνονται.

Ο κατάλογος του καταστήματος συμβάλει στην εμπειρία του πελάτη

Το μενού και η ποικιλία είναι καθοριστικά στοιχεία που κερδίζουν, αφήνουν αδιάφορο ή ακόμα και απογοητεύουν τον πελάτη. Καθορίστε τι θα συμπεριλάβετε στον κατάλογο του καταστήματος μετά από προσεκτικό σχεδιασμό, δοκιμές και πολλή σκέψη. Όσο σχεδιάζετε ή επανελέγχετε το μενού, τους προσφερόμενους καφέδες, τα σνακς, αναρωτηθείτε: «αποπνέει δημιουργικότητα και έχει αρκετή ποικιλία για τον πελάτη που αναζητά κάτι καινούργιο και σίγουρα κάτι δημιουργικό;»

Ένας απλός τρόπος για να διαφοροποιηθείτε χωρίς να αναστατώσετε το προσωπικό του μπουφέ ή τον barista είναι να προσθαφαιρείτε ορισμένα είδη, ανάλογα με την εποχή. Για παράδειγμα, να προσθέτετε 1-2 καλοκαιρινές σαλάτες και να αποσύρετε για μερικούς μήνες κάποιες άλλες με λαχανικά που δεν είναι εποχής. Έτσι θα υπάρχει πάντα ποικιλία, αλλά και κάτι νέο για τους πελάτες σας με προφίλ που λατρεύουν τις αλλαγές.

Συνεχίζεται στο 2ο Μέρος που θα δημοσιευθεί σε λίγες ημέρες

Διαβάστε επίσης το άρθρο μας για τις τάσεις που καταγράφονται στην εστίαση το 2023.

Photography | Design: canva pro

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *