Η «μετά κορονοϊού» εποχή στην εστίαση

after covid-19 εποχή στην εστίαση

Ο τίτλος, ίσως, να μην είναι απόλυτα ακριβής, καθώς η “μετά κορονοϊού” εποχή, ουσιαστικά, δεν έχει έρθει. Μάλιστα, απ ’ότι φαίνεται, θα περάσουν αρκετοί μήνες, σύμφωνα με τα πλέον ευοίωνα σενάρια, μέχρι να δηλώσουμε με ασφάλεια ότι δεν κινδυνεύουμε ή τουλάχιστον ότι έχουμε τιθασεύσει το φονικό ιό. Οπότε, ας προσπαθήσουμε αναδιατυπώσουμε τον τίτλο σε μια πιο κοντινή στην παρούσα κατάσταση περιγραφή: η “εν κορονοϊό” εποχή της εστίασης.

Ως γνωστόν, το πράσινο φως για την πολυπόθητη επαναλειτουργία των καταστημάτων εστίασης δόθηκε μία εβδομάδα νωρίτερα από το προγραμματισμένο. Τα επιδημιολογικά στοιχεία και τα μαθηματικά μοντέλα, που η κυβέρνηση παρακολουθεί στενά και ακολουθεί πιστά, υπήρξαν ενθαρρυντικά και επέτρεψαν την απόφαση για σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων. Έτσι, άνοιξε ο δρόμος για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας που είχε παγώσει για περισσότερο από δύο μήνες.

Τα καταστήματα εστίασης μετά από πυρετώδεις ετοιμασίες ανέβασαν ρολά και οι γειτονιές και οι πλατείες ξαναμύρισαν καφέ. Οι έρημες πόλεις ζωντάνεψαν και οι πολίτες σε μικρές πια παρεούλες άρχισαν δειλά-δειλά να απολαμβάνουν τους συνήθεις και αγαπημένους τρόπους κοινωνικοποίησης. Η δια ζώσης επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, αδιαμφισβήτητα, προϋποθέτει φυσική επαφή και ιδιαίτερα για τους λαούς του Ευρωπαϊκού Νότου με τον ξεχωριστό εξωστρεφή χαρακτήρα, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κουλτούρας τους.

Βέβαια, η αγαπημένη συνήθεια του καφέ και της εξόδου, σε διαφόρων ειδών καταστήματα εστίασης, δεν είναι όπως πριν. Τα τραπέζια τοποθετήθηκαν στις προβλεπόμενες από τις διατάξεις αποστάσεις, το προσωπικό φοράει μάσκες και γάντια, τα αντισηπτικά έγιναν αδιάσπαστο μέρος του διάκοσμου όλων των χώρων. Στοιχεία που θυμίζουν ανά πάσα στιγμή σε όλους ότι η απειλή του κορονοϊού βρίσκεται ακόμα ανάμεσά μας.

Οι πρώτες μέρες λειτουργίας των επιχειρήσεων βρήκαν τους πολίτες ιδιαίτερα χαρούμενους, αλλά συνάμα και μουδιασμένους. Μετά από τόσο μεγάλο διάστημα εγκλεισμού δεν ήξεραν και οι ίδιοι πώς να συμπεριφερθούν. Παράλληλα, ο καιρός δεν στάθηκε σύμμαχος στο άνοιγμα της εστίασης, έχοντας να επιδείξει κυρίως συννεφιές και άστατες βροχοπτώσεις, με αποτέλεσμα να αποτελέσει ένα φυσικό αποτρεπτικό μέτρο. Από την αντίπερα όχθη, οι ιδιοκτήτες ήταν και εξακολουθούν να είναι σοβαρά προβληματισμένοι για τη βιωσιμότητα και το μέλλον της εστίασης. Ένα μεγάλο ποσοστό των εργαζομένων του κλάδου παραμένει σε αναστολή εργασίας. Βλέπετε, τα υγειονομικά πρωτόκολλα δεν επιτρέπουν την εξυπηρέτηση ίδιου – με πριν – αριθμού πελατών. Οι εργαζόμενοι, λοιπόν, αναμένουν εναγωνίως την επιστροφή στην εργασία τους, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Το σημαντικό είναι πως οι οδηγίες από τον ΕΦΕΤ είναι πολύ συγκεκριμένες και επιπλέον, δεν αφήνουν περιθώρια για «αμέλεια». Υπενθυμίζουμε, λοιπόν:

  • Οι εργαζόμενοι με συμπτώματα πρέπει, με ευθύνη της εργοδοσίας, να απέχουν από τα καθήκοντά τους.
  • Είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται σκάλες, όπου υπάρχουν, αντί των ασασνέρ.
  • Να τηρούνται οι αποστάσεις στα τραπεζοκαθίσματα, όπως ορίζεται από τον νέο κανονισμό για την εστίαση.
  • Να προτιμώνται οι ανέπαφες συναλλαγές με κάρτα, αντί μετρητών.
  • Το POS πρέπει να απολυμαίνεται τακτικά, όπως και ο χώρος γύρω από το ταμείο. Πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό, τόσο στη θέση του ταμία, όσο στη θέση του πελάτη
  • Δεν επιτρέπεται ο σχηματισμός ουράς και μάλιστα συστήνεται η  οριοθέτηση αποστάσεων με σημάνσεις.
  • Επιβάλλεται ο φυσικός αερισμός των χώρων εστίασης και συστήνεται να αποφεύγεται η χρήση κλιματισμού. Προτείνεται, επίσης, η χρήση νιπτήρων με ανέπαφες μπαταρίες όπου αυτό είναι δυνατό.
  • Το κατάστημα εστίασης οφείλει να έχει προμηθευτεί επαρκή αναλώσιμα καθαρισμού στην τουαλέτα (σαπούνια ή και αντισηπτικά)
  • Οι δίσκοι σερβιρίσματος πρέπει να απολυμαίνονται τακτικά, καθώς και οι κατάλογοι και συστήνεται η χρήση καταλόγων μίας χρήσης όπου είναι δυνατό. Επιπλέον, πρέπει να απολυμαίνονται και οι χώροι παραλαβής (take away).
  • Τόσο το προσωπικό όσο και οι διανομείς (delivery) υποχρεούνται να φορούν μάσκα και γάντια.

Οι επιχειρηματίες δηλώνουν ότι οι  οικονομικές δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν είναι μεγάλες, καθώς πρέπει να λειτουργήσουν με λιγότερη πελατεία. Ωστόσο, αυτό που ίσως προκαλεί μεγαλύτερη ανασφάλεια είναι η έλλειψη συγκεκριμένης προοπτικής. Τελικά «υπάρχει φως στο τούνελ και πόσο μακρύ θα είναι αυτό;» . Είναι ένα ερώτημα που ακόμα δυστυχώς παραμένει αναπάντητο.

Photo credits: Pixabay

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.