Σύμφωνα με όσα προωθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα πλαστικά είδη μιας χρήσης, όπως πλαστικά ποτήρια, πλαστικά πιάτα, πλαστικά δοχεία και περιέκτες φαγητού θα πάψουν να διατίθενται προς πώληση στους καταναλωτές από το καλοκαίρι του 2021. Επίσης, από τον Ιανουάριο του 2022 επιβάλλεται εισφορά προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος στις πλαστικές συσκευασίες μιας χρήσης για καφέ, ποτά, ροφήματα και φαγητό, όπως εξειδικεύονται στο σχετικό νομοσχέδιο που έχει τεθεί σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου 2020.
Με άλλα λόγια επέρχονται αλλαγές στην καθημερινή συνήθεια του καφέ που παίρνουμε στο χέρι – take away και του καφέ και φαγητού που φτάνει στον καταναλωτή με υπηρεσίες delivery. Οι επιλογές συνοψίζονται στις εξής δύο: είτε ο καταναλωτής θα απολαμβάνει πλέον τον καφέ του και το φαγητό σε επαναχρησιμοποιούμενα δοχεία και ποτήρια, είτε θα καταβάλει την – ανταποδοτικού χαρακτήρα – εισφορά προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος για το μιας χρήσης πλαστικό ποτήρι και το καπάκι του! Μάλιστα, στο νομοσχέδιο γίνεται σαφές πως η καταβολή της εισφοράς επιβάλλεται στους καταναλωτές ανά τεμάχιο προϊόντος και το πλαστικό κάλυμμα ή καπάκι λογίζεται ως διακριτό προϊόν, για το οποίο επιβάλλεται αυτοτελώς η εισφορά των 4 (τεσσάρων) λεπτών του ευρώ πλέον ΦΠΑ.
Βασική υποχρέωση που απορρέει από το εν λόγω νομοσχέδιο για τις επιχειρήσεις εστίασης είναι η υποβολή δήλωσης απόδοσης εισφοράς προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος στις αρμόδιες φορολογικές αρχές κάθε τρίμηνο. Επίσης, οι επιχειρήσεις εστίασης θα υποχρεούνται να έχουν διαθέσιμα στο σημείο πώλησης επαναχρησιμοποιήσιμα εναλλακτικά προϊόντα των πλαστικών μίας χρήσης και να ενημερώνουν προς αυτό τον τελικό καταναλωτή. Ομοίως, κατά τη διανομή προϊόντων (delivery) οι επιχειρήσεις θα πρέπει να ενημερώνουν τον καταναλωτή για τη διαθεσιμότητα επαναχρησιμοποιήσιμων προϊόντων. Στη συνέχεια παραθέτουμε σχετικό απόσπασμα του νομοσχεδίου για την αναλυτικότερη ενημέρωσή σας.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει θέσει σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον». Όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση, σύμφωνα με ευρωπαϊκές και εθνικές μελέτες, το ογδόντα με ογδόντα πέντε τοις εκατό (80-85 %) των θαλάσσιων απορριμμάτων που συναντώνται στις παραλίες αποτελούν πλαστικά, εκ των οποίων το πενήντα τοις εκατό (50 %) αντιστοιχεί σε πλαστικά αντικείμενα μίας χρήσης. Κρίνεται, λοιπόν, άμεσα αναγκαίο να ληφθούν μέτρα για τον σημαντικό περιορισμό της χρήσης τους, με σκοπό την πρόληψη και τη μείωση του αντίκτυπου ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον, ιδίως στο υδάτινο, και στην ανθρώπινη υγεία, καθώς και την προώθηση της μετάβασης στην κυκλική οικονομία με καινοτόμα και βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα και υλικά.
Για να συμμετέχετε στη δημόσια διαβούλευση, συμβάλλοντας με τη γνώμη και τις προτάσεις σας στο τελικό περιεχόμενο του νομοσχεδίου κάντε click εδώ. Μελετήστε αναλυτικά τα άρθρα του νομοσχεδίου, διαβάστε τα σχόλια που έχουν γίνει και προσθέστε τα δικά σας για να διαμορφωθεί όσο το δυνατό πιο αποτελεσματικά το πλαίσιο εφαρμογής.
Γάλατα Barista's
Γάλατα Barista's
Γάλατα Barista's
Γάλατα & Φυτικά Γάλατα
Κλείνοντας, σας συστήνουμε να μελετήσετε ολόκληρο το νομοσχέδιο και να σταθείτε ιδιαίτερα στα άρθρα 4, 5 και 6.
Μάλιστα, παραθέτουμε ένα μέρος από το Άρθρο 4 – Μείωση της κατανάλωσης (άρθρο 4 της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ) με μερικά από τα πιο σημαντικά σημεία που σας αφορούν ως επιχειρηματίες στον χώρο του καφέ και της εστίασης
β) Η καταβολή της εισφοράς επιβάλλεται στους καταναλωτές ανά τεμάχιο προϊόντος. Το πλαστικό κάλυμμα ή καπάκι λογίζεται ως διακριτό προϊόν, για το οποίο επιβάλλεται αυτοτελώς η εισφορά της περ. α’.
γ) Τα προϊόντα της παρούσας παραγράφου που διατίθενται από τις επιχειρήσεις της περ. α’ φέρουν υποχρεωτικά σειριακό κωδικό και σήμανση επί των ίδιων των προϊόντων, οι προδιαγραφές της οποίας καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 3 του άρθρου 19. Οι παραγωγοί των εν λόγω προϊόντων μίας χρήσης υποχρεούνται να τα διαθέτουν με την ως άνω σήμανση.
δ) Η εισφορά ορίζεται σε τέσσερα (4) λεπτά πλέον Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.). Το ποσό της εισφοράς αναγράφεται με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης προ του Φ.Π.Α. και αποτυπώνεται στα λογιστικά αρχεία που υποχρεούται να τηρεί η επιχείρηση. Οι επιχειρήσεις της περ. α’ υποχρεούνται να αναγράφουν στα σημεία πώλησης των προϊόντων σε εμφανές σημείο για τον καταναλωτή, ότι τα προϊόντα αυτά υπόκεινται σε εισφορά, με αναγραφή του ποσού της εισφοράς.
ε) Η εισφορά έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και τα έσοδα από αυτή αποτελούν δημόσια έσοδα, τα οποία εισπράττονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και αποδίδονται στο ν.π.δ.δ. «Πράσινο Ταμείο» με σκοπό να διατίθενται αποκλειστικά για δράσεις προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος που προβλέπονται στα προγράμματα του άρθρου 12 του ν. 3983/2011 (Α’ 144), εξαιρουμένων των δράσεων καθαρισμού που προβλέπονται στα προγράμματα διευρυμένης ευθύνης παραγωγού προϊόντων των άρθρων 8, 9 και 10. Τα έσοδα που αποδίδονται στο Πράσινο Ταμείο περιλαμβάνονται στα συνολικά διαθέσιμα του Ταμείου που διατίθενται χωρίς τον περιορισμό του ποσοστού του δυόμισι τοις εκατό (2,5%) του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 3889/2010 (Α’ 182).
ζ) Για τον έλεγχο της ορθής απόδοσης της εισφοράς υποβάλλεται δήλωση απόδοσης εισφοράς προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος από τις επιχειρήσεις της περ. α’ στις αρμόδιες φορολογικές αρχές κάθε τρίμηνο, έως την τελευταία ημέρα του μήνα που ακολουθεί την περίοδο στην οποία αφορά. Σε περίπτωση μη απόδοσης της εισφοράς, η παράβαση βεβαιώνεται στη Δ.Ο.Υ. κατοικίας του υπόχρεου από τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.) και εισπράττεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ, ν.δ. 356/1974, Α΄90).
4. Από την 1η Ιανουαρίου 2022, οι επιχειρήσεις μαζικής εστίασης που αναφέρονται στην παρ. 3, εξαιρουμένων των επιχειρήσεων παρασκευής ή και προσφοράς τροφίμων και ποτών σε κινητούς ή προσωρινούς χώρους της περ. 5 της παρ. 5.Δ. του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Υ1Γ/ΓΠ/οικ.47829/21.06.2017 απόφασης του Υπουργού Υγείας (Β’ 2161), υποχρεούνται να εξασφαλίζουν ότι επαναχρησιμοποιήσιμα εναλλακτικά προϊόντα των πλαστικών μίας χρήσης της παρ. 1 είναι διαθέσιμα στο σημείο πώλησης στον τελικό καταναλωτή. Οι ως άνω επιχειρήσεις υποχρεούνται να διαθέτουν τουλάχιστον τριάντα (30) τεμάχια επαναχρησιμοποιήσιμων εναλλακτικών προϊόντων της παρ. 1 συνολικά. Οι επιχειρήσεις της παρούσας, υποχρεούνται να αναγράφουν στα σημεία διάθεσης ή πώλησης των ως άνω πλαστικών προϊόντων, σε εμφανές σημείο προς τον καταναλωτή, ότι διατίθενται επαναχρησιμοποιήσιμες εναλλακτικές λύσεις, προς αποφυγή της κατανάλωσης πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης. Κατά τη διανομή προϊόντων (delivery) οι επιχειρήσεις της παρούσας πρέπει να ενημερώνουν τον καταναλωτή για τη διαθεσιμότητα επαναχρησιμοποιήσιμων προϊόντων.
5. Από την 1η Ιανουαρίου 2022, με την επιφύλαξη των γενικών υγειονομικών όρων των άρθρων 5, 13 και 14 της υπό στοιχεία Υ1Γ/ΓΠ/οικ. 47829/21.06.2017 απόφασης του Υπουργού Υγείας, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και οι επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, όπως ορίζονται στις παρ. 5.Γ. και 5.Δ. του άρθρου 2 της ως άνω απόφασης, υποχρεούνται: α) κατά την πώληση μη συσκευασμένων τροφίμων και ποτών να εξυπηρετούν τον καταναλωτή με τη χρήση δικών του επαναχρησιμοποιήσιμων προϊόντων σε αντικατάσταση των προϊόντων της παρ. 1 εφόσον το ζητήσει, β) να διαθέτουν σε χαμηλότερη τιμή τα μη συσκευασμένα τρόφιμα και ποτά όταν πωλούνται σε επαναχρησιμοποιήσιμο προϊόν του καταναλωτή, και γ) να αναγράφουν στις πινακίδες, τους τιμοκαταλόγους ή να ενημερώνουν με οποιονδήποτε τρόπο για την τιμή πώλησης των τροφίμων και ποτών που διατίθενται χωρίς συσκευασία. Η επιχείρηση μπορεί να αρνηθεί να εξυπηρετήσει τον καταναλωτή στην περίπτωση που το επαναχρησιμοποιήσιμο προϊόν του είναι προδήλως ακατάλληλο προς τη συγκεκριμένη χρήση. Αντίστοιχα, οι επιχειρήσεις ή οι μεμονωμένοι ιδιώτες που εκμεταλλεύονται αυτόματους πωλητές τροφίμων ή ροφημάτων κάθε κατηγορίας υποχρεούνται: α) να εξασφαλίζουν ότι τα εν λόγω πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης διατίθενται κατ’ επιλογή του καταναλωτή, ο οποίος δύναται εναλλακτικά να χρησιμοποιήσει, αντί των ανωτέρω πλαστικών προϊόντων, ίδια επαναχρησιμοποιήσιμα προϊόντα, β) να διαθέτουν σε χαμηλότερη τιμή τα τρόφιμα και τα ποτά, όταν πωλούνται σε επαναχρησιμοποιήσιμα προϊόντα του καταναλωτή και γ) να αναγράφουν στις πινακίδες, τους τιμοκαταλόγους ή να ενημερώνουν με οποιονδήποτε τρόπο για την τιμή πώλησης τροφίμων και ποτών που διατίθενται χωρίς συσκευασία.
6. Από την 1η Ιουλίου 2022, ειδικά οι επιχειρήσεις τροφοδοσίας (catering) με απευθείας διάθεση τροφίμων και ποτών στον καταναλωτή και οι επιχειρήσεις παρασκευής ή και προσφοράς τροφίμων και ποτών σε κινητούς ή προσωρινούς χώρους, όπως ορίζονται στην παρ. 5.Δ.5 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Υ1Γ/ΓΠ/οικ. 47829/21.06.2017 απόφασης του Υπουργού Υγείας, απαγορεύεται να χρησιμοποιούν τα πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης του μέρους Α’ του παραρτήματος I, δύναται, όμως, σε αντικατάσταση αυτών, να χρησιμοποιούν εναλλακτικά προϊόντα, τηρώντας σε κάθε περίπτωση τις διατάξεις της παραπάνω απόφασης …]
Πιστεύετε πως το νομοσχέδιο είναι στη βάση του προς τη σωστή κατεύθυνση; Θεωρείτε πως οι επιχειρήσεις του κλάδου μπορούν να ανταποκριθούν στην επιφόρτιση τους με μια ακόμα διαδικασία; Σκεφτείτε… και συμμετέχετε με τη γνώμη σας στη δημόσια διαβούλευση!
Προτεινόμενα προϊόντα
Γάλατα Barista's
ΓΑΛΑ NOYNOY BARISTA’S GOLD ΠΛΗΡΕΣ 8 x 1.5lt
Γάλατα & Φυτικά Γάλατα
ΝΟΥΝΟΥ Φυτικό Βρώμη Χωρίς Προσθήκη Ζάχαρης
Γάλατα Barista's
ΓΑΛΑ NOYNOY BARISTA’S GOLD ΕΒΑΠΟΡΕ ΠΛΗΡΕΣ 12 x 1kg
Γάλατα Barista's
ΓΑΛΑ NOYNOY BARISTA’S GOLD ΕΒΑΠΟΡΕ ΠΛΗΡΕΣ 48Χ400g